马上注册,结交更多好友,享用更多功能,让你轻松玩转社区。
您需要 登录 才可以下载或查看,没有账号?注册
Over 1.000 kinesiske studerende læser i øjeblikket i Danmark. De kommer her, selvom de fortæller, at de ofte må arbejde hårdt og lever under trange kår for at kunne betale for opholdet.© DR
Den 28-årige kineser Zhijan Jin kom til Danmarkfor to år siden for at studere marketing. På de to år har hun haft svært ved atfå økonomien til at hænge sammen.
- Lige nu er detrigtig svært. Jeg køber næsten aldrig noget tøj eller andre ting, fordi jegskal spare rigtig meget sammen, fortæller hun. Zhijan Jin fortæller, at hun kan spise to gratis måltiderom dagen på den restaurant, hvor hun normalt arbejder. Udover det har hun cirkani kroner om dagen til mad, transport og andre udgifter. Det samme problem har den 21-årige marketing-studerende,Jianqiao Jiao, der kom til Danmark for halvandet år siden. For at kunne betalede 70.000 kroner, det koster ham at gå på en dansk videregående uddannelse,bruger han størstedelen af sin fritid på at arbejde på Burger King. Alligevelhar han svært ved at skaffe penge nok. - Livet er hårdt. Vi har ingen tid til at slappe af ogtil at have det sjovt. Så hvordan skal vi leve et komfortabelt liv i Danmark?Vi må spænde tegnebogen ind, så vi kan nå vores mål om at studere her, sigerhan. Siden 2006 har udenlandske studerende udenfor EU og EØSskullet betale for at studere i Danmark. Og det betyder, at de kinesiskestuderende er blevet tvunget til at arbejde hårdere, fortæller direktøren forVia University College i Horsens, Konstantin Lassithiotakis. - Vi ser en stigende tendens til, at studerende arbejderpå flere skæve tidspunkter end tidligere og på meget hårdere jobs og mindregodt betalte jobs, fordi de er nødt til at skaffe sig penge i større grad, endde var før. Alligevel understreger begge studerende, at de selv harvalgt at komme her, og at de ikke ønsker at tage tilbage til Kina. - Selvom det er hårdt, så har jeg et håb her i Danmark.Det er derfor, at jeg er taget hertil, siger Zhijan Jin. Du kan se mere om de kinesiske studerende iTV-Avisen i aften klokken 21.30. Klokken 23.00 i aften sender DR2 dokumentaren"Den håbløse skole" om skolesystemet i Kina.
|