11. dec. 2012 10.57 Indland
Det står ikke så dårligt til med de danske børns læse-evner, som mange måske troede.
Det er en af konklusionerne i de to store internationale undersøgelser.
Undersøgelserne kaldes TIMSS og PIRLS 2011. De har målt danske 4. klasse-elevers præstationer i henholdsvis matematik, natur/teknik og læsning i et internationalt perspektiv.
Et stort spring fremad
Dermed har de danske børn taget et stort spring fremad på listen. For bare fem år siden lå de danske 4.klasse-elever kun blandt de 18 bedste lande.
- Hvis vi ser på de lande, vi normalt sammenligner os med, så ligger Finland fortsat foran Danmark. Faktisk ligger danske elever på linje med eleverne i den canadiske provins Ontario.
- Her har man på det seneste været forbillede for nye tiltag på skoleområdet.
Det siger Jan Mejding. Han er forsker ved Aarhus Universitet og står bag den danske del af læse-undersøgelsen PIRLS 2011.
Pigerne læser mere fiktion
Danske 4. klasse-elever ligger på en delt femteplads. Foran på listen ligger kun Hong Kong, Kina, Rusland, Finland og Singapore.
Sverige og Norge ligger længere nede på listen.
De danske piger er dygtigere til at læse end drengene. Det gælder især, når de læser de skønlitterære bøger. Altså fiktion - det er for eksempel romaner.
Børnene nyder at læse
Mens forskellen ikke er så stor på piger og drenge, når det gælder de såkaldte informerende tekster.
- 70 % af de danske elever læser for fornøjelsens skyld mindst en gang om ugen.
- Og hele 77 % svarer, at de nyder at læse. Når elever er glade for at læse, læser de også oftere og bliver derfor bedre til det, siger Jan Mejding.
Fakta om undersøgelserne
I PIRLS 2011 deltog elever fra mere end 50 lande, provinser eller regioner.
Mere end 325.000 elever har været involveret på verdensplan.
I Danmark deltog et udvalg på 4.594 elever fra 232 skoler.
link: http://www.dr.dk/Nyheder/Ligetil ... 012/12/11105156.htm |